9 Temmuz 2014 Çarşamba

Freelance ne demek? - Grafik Tasarım Nedir ?

Freelance ne demek?

Dilimize İngilizce’den giren bu kelime, iki ayrı kelime olan free (boş, bedava) ve lance (mızrak) kelimeleri ilk olarak 18.yy.da Sir Walter Scott tarafından “paralı asker” anlamına gelecek şekilde kullanılmıştır. Zaman içinde paralı asker anlamından uzaklaşarak “serbest çalışan” anlamında kullanılmaya başlamıştır.
Freelance olarak çalışma ülkemizde son zamanlarda tercih edilen bir çalışma yöntemi olmaya başladı.  Freelance çalışanlar, belli bir ücret ve süre karşılığında talep edilen hizmeti, daha ekonomik ve daha fazla talebe odaklı olarak size sunmaktadırlar.
Freelance çalışma alanları daha çok grafik tasarım, bilgi işlem, gazetecilik, çevirmenlik ve danışmanlık alanında yoğunlaşıyor; çünkü bu alanlarla alakalı işler genel olarak belirli bir ofis çalışması gerektirmiyor ve internet aracılığıyla işverenlere kolaylıkla ulaşılabiliyor.
Bu işin birçok olumlu tarafıda var. Öncelikle yapılacak işlerin hepsini kendin seçtiğin ve bir yere bağlı kalmak zorunda olmadığın için yaptığın işten zevk alıyorsun. Kendi programını kendin belirliyor; işini hayatına uydurabiliyorsun. İşini zamanında teslim ettiğin sürece hangi gün hangi saatte, kaç saat çalışacağına kendin karar verebiliyorsun.

Başarılı ve Mutlu bir Freelancer’in Sahip Olması Gereken Özellikler…

• Bağımsızlık

Freelancer olarak çalışma seçildiyse artık bir işveren olmayacak, müşterilerin istekleri ve talepleri olacak. Günlük çalışma düzeninde  kısıtlayacak ya da zorlayacak, işi doğru ve zamanında yapıp yapmadığını kontrol edecek ya da işinin kalitesini inceleyecek kimse olmayacak.

• Disiplin

Freelance çalışmada iş saatleri yoktur. Kendini yönetmek, müşterinin işlerinin zamanında bitirileceğinden emin olmak, disiplin gerektirir. Birçok işi aynı anda yapmak gibi dikkat dağıtacak durumlara karşı disiplinli değilsen, bu senin için büyük bir problem olacaktır. İşlerin düzgün gitmeyecek, müşterilerin mutsuz olacak ve sen para kazanamayacaksın. Gün geçtikçe de mutsuz ve başarısız bir freelancer olacaksın.

• Esneklik

Birçok freelancer, çalışma zamanı, çalışma mekanı, işin nasıl yapılacağı, ne tür işlerin yapılacağı ve kimlerle çalışılacağı açısından esnek olmak istediklerinden tam anlamıyla kurumsal yapıdan kaçmıştır. Fakat diğer insanlar öngörülebilir ve rutin olarak çalışırlar. Eğer rutinin bozulması durumunda çalışamayacak bir yapıya sahipsen, freelancer’lık senin için üzücü sonuçlar doğurabilir ve uygun olmayabilir.

• Sosyal Olma(ma!)lı!

Freelancer, yüzyüze sohbet etmeden de hayatta kalabilecek yapıda olmalı. Yaptığın çalışmalar sırasında yaşadığın “sosyalleşme” de sana yeterli gelecektir. Örneğin müşteriler ile yüz yüze iş görüşmeleri yapmak, onların ofislerine gidip görüşmek gibi. Freelance, belirli bir derecede izolasyon gerektirir ve bu herkes için iyi değildir. Öz motivasyonun sağlam olmasını gerektirir.

• Para Yönetimi (Tutumluluk)

Yaşamak için gerekli ihtiyaçlarını karşılanmak için kendi paranı yönetebilir durumda olman gerekir .

• Kaygısızlık

Belirsizlik, kaygılandırmamalı. Freelancer olarak çalışmak, bu ay 500 TL kazanırken önümüzdeki ay 2000 TL kazanabilmek demek. Belki de kış ayları boyunca kazandığın tüm parayı, yazın tek bir ayında kazanmak demek. Freelance iş modelinde çok fazla belirsizlik vardır. Belirsizlik ile yaşayabilir misin? Eğer yaşayamazsan, freelancer olma konusunda birkaç kez daha düşünmen gerekir.

• Güven

Freelancer olarak en temel iş, hizmetlerini pazarlamaktır. Olası müşteriler ile yüz yüze görüşmek, kendini ifade etmek anlamına gelir. Bu da yeteneklerine ve kendine tam güveni gerektirir. Eğer bu konuda en ufak bir şüphen varsa ya da olası müşterilerin bu konuda şüphe duyuyorsa işlerin sıkıntıya girer. Kendine güvenmediğin takdirde yaptığın işe de güvenemezsin ve hizmetlerin karşılığını alma konusunda sorunlar başlar…

• Cesaret

Freelancer olarak çalışma seçildiyse, en yakın takipçin korkudur. Başarısızlıktan korkarsın. Para kazanamamaktan korkarsın. Korku vardır ve kabullenmek gerekir.  Bir freelancer’in ihtiyacı, tüm korkularına rağmen onu bir adım ileriye götürebilecek cesarettir. Korku seni ele geçirirse, başarısız olursun. Eğer korku seni motive eder ve planladığından daha fazla çalışmaya zorlarsa, işte o zaman başarılı olursun. Korkuyu ve öfkeyi kontrol etmeyi öğrenmek gerekir.

• Girişimcilik

Freelancer olmaya karar verildiğinde, güzellik veya hatır için çalışmak sonlandı. Artık iş almayı bekleyen tasarımcısın ve bu başından sonuna girişimcilik gerektirir. Tabii ki insanın doğal yeteneklerini bu amaçlar doğrultusunda kullanması ve geliştirmesi başarıyı getirecektir. Daha zor olan şey ise artık iş sahibi olduğunuzu kabul etmek ve freelance kariyerinizi ciddi bir iş olarak görmek.

• Kararlılık

Kararlı olma duygusu, her acemi freelancer’ı önce bunaltır, canını sıkar, en yalnız zamanlarda bastırır. Hatta müşterilerinizin can sıkan geri bildirimlerinde hayat kurtarsa dahi bunaltır. Freelancer olmanın kolay bir iş olmadığını anladığını varsayarsak bir çok karışık ve can sıkıcı durumla karşılaşacağını tahmin ediyorsundur. Böyle durumlarda krizi yönetmek ve olumsuz gidişatı olumlu yöne çevirmek kararlılık gerektirir, ne denli zor olsa da.
Son sözler olarak, başarılı bir freelancer olmak istiyorsan, buna inanmalısın. Ne kadar sürede ne kadar başarılı olacaksın? Ne kadar gelir seni gerçekten tatmin edecek ve geçimini sağlayacak? Bu sorulara da uygun(!) cevaplar bulup, bunlar için çalışmalısın.
Eğer yukarıdaki en temel özellikler sende yoksa, bunlarla ters düşüyorsan veya en ufak aksilik senin moralini bozacak, inancını sarsacak ise freelancer olarak çalışmaya uygun değilsin.


Grafik Tasarım Nedir ?
Design sözcüğü Latince kökenli 'designare'den türemiştir; anlamı 'bir şeye işaret etmektir'.Etimolojik anlamda, uzakta olan bir şey işaret edilebilir; piktoral anlamda 'de-sign' birden fazla şeyin olduğu ortamda, yalnızca tek bir şeyi işaret edebilir. Ruhani anlamda ise 'aklın gözü' betimlemesiyle; sözcüğün yoğun bir arınmadan geçtiği hissedilir. Tasarlamak sözcüğü ile de; işaretlemek, iz bırakmak, not etmek, altını çizmek, damga vurmak, özgün olmak, biricik ve tek olmak, belirginleştirmek, ayrıştırmak eylemleri vurgulanır.
Grafik Tasarım en kısa tanımıyla, resmin stilize edilmiş halidir. Dolayısı ile desen bilgisi gerektirir. Tasarım yapabilmek için sadece bilgisayar teknolojisini kullanabilmek yetmez. Grafik tasarımcısının desen gücünü, renk bilgisini ve yaratıcılığını teknolojiyle buluşturması gerekir.
Bir çok kez kurum kimliği ile başlanılan tasarım yolculuğu logotype oluşturularak devam eder sonra bu simge her yerde kullanılır ve akıllarda yer etmesi sağlanır. Daha sonra bu logo kullanılarak kartvizit, antedli kağıt, zarf gibi kurum kimliğinin diğer parçaları tamamlanır. Afişler, el ilanları, dergi reklamları TV reklamları derken ürünün tanıtımı sağlanır. Dolayısı ile amblem logo tüm tanıtımların, reklamların olmazsa olmazıdır.
Amblemin üstlendiği görev, görüldüğü andan itibaren neye hizmet ettiğini anında hissettirebilmesidir ya da amacı bu hedefe ulaşmayı sağlamaktır. Bunun için amblem konusuyla da ilgili olmak üzere sade, dikkat çekici ilgili olduğu ürünü temsil eden, küçüldüğünde etkisini kaybetmeyen bir şekle büründürülmelidir.
Öneriler
• Firmanızı taşıyan amblem ve logonuzu gözden geçiriniz.
• Firmanızın imajını sürekli kılmak için yıllık cironuzdan reklam harcamaları için mutlaka bir pay ayırınız. Unutmayın ki reklam için ayırdığınız pay size katlanarak geri dönecektir.
• Katalog ve broşürlerinizde kaliteli, doğru ışıkta ve özenle çekilmiş (yüksek çözünürlükte) fotoğrafları kullanınız ve bunları arşivinizde CD olarak saklayınız.
• Matbaalarda eğitim almamış, tasarım bilgisi olmayan kişilere amblem ve logo’lar yaptırmayınız.
• Kötü fotoğrafların basılmasına müsaade ederek kalitesiz ve bozuk mal sattığınızı ima edecek görüntülerin basılmasına izin vererek imajınızı zedelemeyiniz.
• Asla acele iş yapmayınız, yaptırmayınız.
• Firmanızın renklerini (Logo ve amblemdeki) Pantone kataloğundan renk kodlarınızı belirleyin ve her defasında renklerinizin değişmesine izin vermeyiniz. (Pantone: Uluslararası baskı renk kataloğu)

 TASARIM KONSEPTİ OLUŞTURMAK İLE İLGİLİ
En iyi tasarımlar harika bir konseptle başlar. Bu konsept, sizin müşterinizin mesajını yapacağınız tasarımla müşterinize nasıl ileteceğinize dair bulacağınız çözümünüzle ilgili fikrinizdir. Eğer konsept geliştirmekte zorlandığınızı ya da tıkandığınızı düşünüyorsanız bunun en iyi yolu mümkün olduğunca çok bilgi toplamak olacaktır.
Bilgi toplama işine müşterilerinize sorular sorarak başlayabilirsiniz. Cevaplarını dikkatle dinleyin ve tabii satır aralarını da okuyun. Ayrıca kendiniz de müşterinizin bağlı olduğu sektör, ürünleri, servisleri ve pazarı hakkında araştırma yapabilirsiniz. Ne kadar çok bilgi toplarsanız, tasarımınız için o kadar çok farklı konsept ortaya çıkarma şansınız olur. Müşteriniz ne istiyor, markanın misyonu nedir, sektördeki diğer firmalar neler yapmış?

Çoğu kez bir konsept üzerine kafa yormaya ara verip bilinçaltınızda olanları ortaya dökmeye başladığınızda en iyi sonuçları aldığınızı görebilirsiniz.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder