2 Eylül 2015 Çarşamba

Futura ve Helvetica font ailesi

Grafik tasarımcılar için en önemli 2 font ailesi, Helvetica Neu LT ailesi ve Futura LT ailesi işte size tasarımcıların çantasında olması gereken fontlardan ikisi. Yaratıcı fikirler bulurken elinizin altında mutlaka bulunmalı.
Yaratıcılık gerektiren işlerin başında fontu nasıl kullandığınız ve onunla ne yaptığınız (tipografi) çok önemli.
Helvetica devletler arası bir font’tur ve yazışmalarda, anlaşmalarda, trafikte, uyarı levhalarında ve reklamlarda çokca rastlarsınız.
Helvetica kısa hikayesi ise: İsviçreli yazıtipi tasarımcısı Max Miedinger ve Eduard Hoffmann tarafından İsviçreli yazıtipi şirketi Haas’sche Schriftgiesserei (Haas Type Foundry) için 1957 yılında İsviçre’nin Münchenstein şehrinde tasarlandı. İlk adı Helvetia konulacaktı fakat bu isviçre demek olduğu için Helvetica adı konuldu.
Futura fontu hikayesi ise: 1927 yılında Paul Renner tarafından yapılmış olan fonttur. Şu anda ntv ve eski show tv nin logosunu oluşturan ve bu kanalların hemen hemen tüm uygulamalarında kullanan fontudur.

Yaratıcı tasarımcılar için ruhsal anlamı büyük olan fontlar ve içindeki anlamları şöyle sıralayabiliriz. Her zaman böyle görünüyor ve hissettiriyor demek değil tabi.

Times New Roman: Güven verici
Bodoni: Etkileyici
Georgia: Saygın
Garamond: Azimli
Baskerville: Geleneksel
Helvetica: Evrensel (Apple bunu hep yapıyor)
Verdana: Temiz
Arial: Modern
Century Gothic: Objektif
Calibri: Stabil
Rockwell: Cesur
Courier: Güçlü
Museo: Modern
Clarendon: Sağlam
Bevan: İhtişamlı
Lobster: Feminen
Zaphino: Seçkin
Pacifico: Arkadaş canlısı
Lucida: Şaşırtıcı
Brush Script: Yaratıcı
Infinity: Özel olma
Eurostyle: Modaya uygun
Majaram: Stil sahibi
Matchbook: Keskin
Politica: Zeki

Daha sonra fontların insanlara etkisi, sağlam irade yazarken neden ince karakterli bir font seçilmedi diye kendinize sorabilirsiniz. Etki, Tepki.
Helvetica neden ve nasıl bütün dünyayı istila etti ya da daha romantik bir deyişle, “şehirlerin parfümü” haline geldi? IKEA’nın fontunu değiştirmesi nasıl oldu da “İsveç kaynaklı en büyük infial” olarak anılacak bir toplumsal tepkiye sebep oldu? Obama’yı Beyaz Saray’a bir font taşımış olabilir mi? Neden 30′ların Art Deco’su Amy Winehouse’a böylesine yakışıyor? Bir fontu, bir ülkeye, bir dine, bir döneme, bir mesleğe ya da bir duyguya has kılan şey tam olarak nedir? Arial’ın dingin kim(liksiz)liğinden, Times New Roman’ın pratik ciddiyetinden, Comic Sans’ın rahatsız edici hafifliğinden -ve kullanımını yasaklama kampanyasından- kimler sorumlu? Trajan’ı bütün kötü film posterleri için vazgeçilmez kılan ne? Tüm zamanların en iyi ve en kötü fontları hangileri? Ve tabii, kaçınılmaz soru; seçtiğin font senin hakkında ne söylüyor?
Kimse diğerine bu font buraya gidermi diye sormuyordu ben öyle istedim, esasında verilmek istenen neydi, güçlü etki bırakmak mı, kalıcılık sağlamak mı, enerji vermek mi. Bunları kendinize sorduğunuzda hepsi birden diyorsanız biraz daha düşünmeli hiçbiri diyorsanız daha fazla düşünmeli sonra tasarıma geçmelisiniz.

Kaynak: http://cemkongur.com/futura-ve-helvetica-font-ailesi/

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder