14 Ağustos 2014 Perşembe

Broşür...

Broşür, tasarımıyla dikkat çekmeyi amaçlayan, marka veya ürün tanıtımı için kullanılan basılı malzeme, çok az sayfalı küçük kitap, kitapçık.
Broşür tasarımı göründüğü kadar kolay değildir. Ancak bazı incelikleri bilirsek çok basit ve keyiflidir.
Diğer grafik ürünlerden farklı bir yere sahip olan broşür, kısa vadede çok güçlü bir hatırlatma niteliğine sahiptir.  Ancak çabuk elden çıkarılır olması nedeniyle broşürün uzun süreli akılda kalıcı özelliğinden bahsetmek zordur, bu bakımdan uzun vadede hatırlatma özelliği zayıftır diyebiliriz.
Diğer grafik ürünlere göre daha hızlı tüketilen bir tanıtım malzemesi olan broşür, pek çok farklı şekilde hedeflenen kitlenin eline ulaştırılabilir. Bir gazete aracılığıyla, elden veya posta ile.

Broşürün Yapısı
Broşür için genel geçer bir boyut ya da tasarım söz konusu değildir, çok çeşitli boyutlarda tasarlanabilir. Ancak çoğunlukla açık ölçüsü A4 (21cm x 29.7cm) ebadında tek veya iki kırımlı olarak hazırlanır. Bunun sebebi bu boyutun her gün evimize giren gazete veya dergiler aracılığı ile dağıtılması için ideal formlardan biri olmasıdır diyebiliriz. A4 boyutunda hazırlanmış broşür formatı, her gün sağda solda elimize tutuşturulan, bir şekilde evimize ulaşan ve sürekli karşı karşıya kaldığımız bir formattır.  Açık ölçüsü A4 dışında  A5 veya A3 de olabilir. Broşürlerin birçok katlama şekli ve farklı boyutları vardır. 4,6,8,12 sayfalı, katlamalı, zımbalı, afiş formatlı (bir tarafı tanıtım, diğer tarafı açıldığı zaman afiş niteliği taşıyan broşürler) vardır.

Kağıt
Basılı grafik ürünlerin temel malzemesi olan kağıdın 40 gramdan 320 grama kadar farklı gramajlara sahip olabileceğini biliyoruz. Tabii ki kağıtların arasındaki tek fark gramaj değil. Farklı dokuda, cinste, mürekkep duyarlılıklarında pek çok çeşit kağıt vardır ve yapılan işi doğrudan etkiler. Bu yüzden broşürü tasarlarken kağıt boyutu kadar gramaj ve renk de, üzerinde titizlikle durulması gereken konulardandır. Bu kriterlerin önemi, işin tasarım boyutuyla ilgili olduğu kadar baskı tekniği ve maliyet yönüyle de yakından ilgili. Broşürün özelliklerinden biri de genellikle katlanmış olmasıdır. Bu noktada seçeceğimiz kağıdın gramajı daha çok önem kazanır. Yüksek gramajlı bir kağıt seçimi, çok katlamalı işlerde iyi sonuçlar vermeyeceği gibi, kalın gramajlı kağıt kullanılan işlerde, fazla sayıda kırım şişmeye neden olur. Bu durum işin geneline, özellikle iç taraftaki baskısına zarar vereceğinden doğru tercih yapmalısınız.
Kağıdın dokusuna da değinecek olursak, dokulu, pütürlü bir yüzeye sahip kağıt üzerine işimizi basarsak, işin fotoğraf, yazı, özellikle fotoğraf kısmında iyi sonuçlar elde edemeyebiliriz. Kağıtta bulunan gereğinden fazla doku, fotoğraf alanlarında kağıdın boyayı emmesini engelleyebileceğinden iyi sonuç vermeyebilir.

Tasarım
Bize gerekli olan bilgiler, işin tanımı dışında, firmanın kurumsal bilgileri olacaktır. Bunlar kurumun logosu, amblemi, firmanın kurumsal fontları, kurumsal renkleri, adres bilgileri vs...
Kullanacağımız her detayın ve rengin başka bir markayı değil, sadece kendi markamızla ve ürünümüzle ilişki içerisinde olmasına dikkat etmemiz gerekmektedir. Tasarımımızı oluştururken bu bilgiler bize kılavuz olacaktır.
Broşür tasarımında zeminde komple resim ya da desen olacaksa tüm sayfayı kaplamalı, bunun dışındaki içerik ve görseller sayfanın her kenarında 5-6 mm boşluk bırakılacak şekilde yerleştirilmelidir. Aksi halde kesim aşaması için riskli olabilir. Kenara sıfır koyulan görsellerin veya yazıların 1-2 mm kadar kesilebilme ihtimali olduğu unutulmamalıdır.
Birden fazla kırımlı broşürlerde, katlama şekli en sağ veya sol sayfa içeri katlanacak şekilde tasarlandıysa, içe katlanacak en sağ ya da en soldaki sayfa diğer sayfalardan 0,5 cm daha dar olmalıdır. Aksi halde broşür katlamasında sıkıntı yaşanacaktır ve broşür düzgün katlanmayacaktır. İçe katlanan sayfa kırışabilir, broşür bombeli durabilir, hoş olmayan bir görüntü ortaya çıkar.
Hazırlanacak broşürün tüketileceği kısa süre göz önünde bulundurularak, işin uzunluğunu ve vurgusunu bu doğrultuda yapmalıyız. Bilgilerimizi sıralamak için örneğin dört sayfamız olduğunu varsayalım. İşimiz, ana mesajı, broşür hedef kitlenin eline ulaştığı saniyeden itibaren vermektir. Eğer bilgilere, daha doğrusu iletmek istediğimiz ana konuya hemen ulaşılmasını istiyorsak ve broşürümüz dört sayfalı ise, vurgulamak istediğimiz ana bilginin ilk algılama noktasında olmasına dikkat etmeliyiz.



Hiç yorum yok :

Yorum Gönder