23 Haziran 2015 Salı

David Ogilvy

Reklam dünyasının unutulmaz duayenlerinden biridir.Ogilvy reklam dünyasında olanlar için çok tanıdık ve mühim bir isim. Modern reklamcılığın doğduğu 50’li yıllarda reklam ve pazarlama dünyasına yön vermiş hatta pek çok kavramı yaratmış biri. Yaptığı ünlü kampanyalar dışında, prensipleri, kuralları ve egsantrik kişilik özellikleriyle de tanınıyor. Hayat hikayesi ise maceralarla dolu.

1911’de İskoç asıllı bir ailenin çocuğu olarak doğan Ogilvy zeki fakat hastalıklı bir çocuk olarak büyüdü. Oxford’a burslu olarak kabul edilmesine rağmen başarılı olamayıp, bırakmak zorunda kaldı. Ve aşçılık yapmak için Paris’e gidip, Majestik Otel’in mutfağında bir yıl boyunca çalıştı. Çok alakasız gibi gözüken bu iş ona mükemmelliyetçilik, takım ruhu, çok çalışma ve yönetim konusunda çok şey öğretti.

İngiltere’ye dönünce o zaman yeni olan sonradan efsane haline gelen AGA ocakları satış temsilcisi olarak çalıştı. Sıcak satışın içinde olarak müşteriyi yakından tanıdı. AGA için yazdığı satış el kitabı hala bu alandaki en önemli eserlerden biri sayılıyor.AGA’dan  sonra ağabeyinin çalıştığı reklam ajansında işe başlar ve 1938’de ajansın onu ABD’ye, yeni açılan araştırma şirketi GALLUP’a göndermesini sağlar. GALLUP o zaman için son derece yeni olan anket ve kamuoyu yoklaması işi yapmaktadır. David Ogilvy bu sayede müşteriyi tanımanın yeni yollarını keşfeder. İkinci Dünya Savaşı sırasında genç Ogilvy’nin kariyerinde yeni bir sayfa açılır; Casusluk. Ogilvy İngiliz İstihbarat Örgütü’nün ABD’deki bölümünde yer alır. Şefi Ian Fleming’in James Bond karakterini yaratırken ilham aldığı William Stephenson’du. Savaş bittiğinde Ogilvy  teknoloji ürünleri ( buna elektrik, araba ve hatta  çengelli iğne de dahil) kullanmayan Amish’lere yakın bir arazi alarak çiftçilik yaptı.

Sene 1949 olduğunda ise kanına bir şekilde bulaşan reklamcılık virüsü açığa çıktı ve David Ogilvy İngiliz Mather and Crowther ajansının New York bürosu olan Ogilvy, Benson and Mather’ı kurar. Satış bilgisi, tüketiciyi tanıması, bilgiye ve araştırmaya önem vermesi, çalışkanlığı, mükemmelliyetçiliği ile ile reklam dünyasında bir çığır açar. Reklamın mutlaka satış kaygılı olmasını ister. Ünlü kullanımına ve komikliğe dayanan reklamlara karşıdır. Basit gözüken, büyük fikirlere ve tüketiciye bilgi vermeye inanır. Yaptığı Hathaway gömlekleri, Dove sabunu, Rolls Royce arabaları ve Schweppes reklamlarıile satışları katlar, markaları kült hale getirir. Ajans büyür, Türkiye de dahil tüm dünyaya yayılır. Ardından da WWP’ye satılır.

Ogilvy kimsenin o zamanlar bahsetmediği markalaşmanın öncüsü olur ve yapılan her reklamın şirket imajına ve markasına katkıda bulunan küçük bir parça olduğunu savunur. Çok çalışkandır ve sürekli işi iyi yapamayacağının hatta parasız kalacağının korkusunu yaşar. İşine aşkla bağlı olmanın, işine inanmanın, hatalardan öğrenmenin timsalidir. İyi hizmet veremeyeceğini düşündüğü ya da sevmediği müşterileri reddeder.

David Ogilvy üç kez evlenir ama asıl olarak işiyle evlidir. Yaratıcı kampanyalarla ilgilenmeyi bıraktıktan sonra ajans yönetimi, reklamcılık, yaratıcı yazarlık üzerine yazmayı ve ajansını yönlendirmeyi sürdürür. Bildiriler, manifestolar yazmaya devam eder. Şirket içi eğitimler ve iyi insan kaynağını mutlu ve verimli kılmak öncelikleridir. Eğlenilmeyen yerde, iyi iş çıkacağına inanmaz. Ogilvy’nin öyküsü sadece bir reklamcının değil başarının da hikayesi aynı zamanda. Bu öykülerin ortak noktası ise bana göre;  çok çalışmak, hiç bitmeyen merak, farklı alanlarda edinilen deneyimleri bir potada eritebilme ve tabii ki yetenek.



David Ogilvy’nin ünlü söz ve tavsiyeleri

•  İnsanlar eğlenmedikleri zaman nadiren iyi iş üretebilirler. Kaygıları kahkahayla yok edin. Coşkuyu teşvik edin.

•  Tüketici moron değildir; karınızdır. Herhangi bir şeyi satın almak için onu sade bir slogan ve bir kaç sıkıcı görselin ikna ettiğini zannetmek, onun zekasını aşağılamaktır. O verebileceğiniz tüm bilgileri ister.

• Yeni müşterilere sahip olmanın en iyi yolu şimdiki müşteriler için potansiyel müşterileri etkileyecek türde reklamlar yaratmaktır.

• Büyük fikirler ne en üst düzey yöneticilerin, ne de yaratıcı ekiplerin tekelindedir. En iyi fikirlerin bazıları müşteri temsilcilerinden, araştırmacılardan ve diğerlerinden çıkar. Bunu destekleyin; alabileceğiniz her fikre ihtiyacınız var.

• Yeni fikirleri destekleyin. Değişim bizim hayat enerjimiz, durgunluk bizim ölüm fermanımızdır.

• Reklamınız satmıyorsa, yaratıcı değildir.

• Dahilere tolerans gösterin!

• Her reklam, markanın kimliğine yapılan uzun vadeli bir yatırımdır.

• Hep kendinizden küçük insanları işe alırsanız cücelerin şirketi oluruz, oysa hep kendinizden büyük insanları işe alırsanız devlerin şirketi oluruz.

• Araştırmalar, dramatik bir görselle başlayan reklamların diğerlerine oranla izleyiciyi daha iyi yakaladığını göstermiştir. Eğer bir yangın söndürücü reklamı yapacaksanız, yangınla başlayın.

• Ben her zaman müşterilerimin ürünlerini kullanırım. Bu dalkavukluk değil, nezaket gereğidir.

• Büyük fikirler genellikle basit fikirlerdir.

• Ne gösterdiğiniz, ne söylediğinizden daha önemlidir.

• Eğer reklamınızın temelinde BÜYÜK FİKİR yoksa, gece karanlığındaki bir gemi gibi geçip gider.

• Vereceğiniz en önemli karar, ürününüzü nasıl konumlandıracağınızdır.

• Müşterilerinizin yanında çalıştırmadığı ya da çalıştırmayı hayal bile edemeyeceği insanları işe alın.

• Hatalarınızı kabullenmek önemlidir, özellikle de onlarla itham edilmeden önce.

• Kadınların satın aldığı ürünlerin reklamlarını erkeklerin yazmasına izin vermeyin.

• En iyi kurumlarda sözler hep tutulur. Ne kadar fazla mesai ve acıya mal olursa olsun.

• Kentinizdeki bütün parklara bakın: Hiçbirinde bir komite heykeline rastlamayacaksınız.

• Reklam filmleri satış içindir. Eğlencenin öne geçmesine izin vermeyin.

• İnandığım bir iskoç atasözü der ki: ‘Çok çalışmak bugüne kadar kimseyi öldürmemiştir. İnsanlar can sıkıntısı, çelişkiler ve hastalıklar yüzünden ölürler. Çok çalışmaktan ölmezler.’

• Hatalarınızı kabullenmek önemlidir. Özellikle de onlarla itham edilmeden once.

• Felaket duygusu yayan gamlı baykuşlardan kurtulmaya bakın.

• Kafası çalışan centilmen insanları severim.


Alıntı

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder